تهدید در قوانین بین المللی و حقوق بشر یکی از علل نقض اصول اولیه حقوق افراد می باشد لذا فرد در محیط جامعه باید از هرگونه ترس و واهمه مصون باشد فلذا تهدید در قوانین بین المللی جرم محسوب می شود

تهدید در قانون

در قانون ایران و اسلام نیز تهدید عملی مجرمانه و ناپسند است زیرا حیثیت افراد جامعه را مخدوش میکند (که در اسلام نیز بسیار قابل اهمیت می باشد)

در ایران قانونگذار برای تهدید کننده مجازاتی در نظر گرفته است.

مجازات تهدید چیست؟

طبق ماده 669 قانون مجازات اسلامی:

*هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او کند،

اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.*

مجازات-تهدید-چیست

مجازات-تهدید-چیست

حال به تفسیر مطالب ماده699 می پردازیم

ضررشرفی چیست

ضرر شرفی همانطور که از نامش نیز مشخص است شرف و حیثیت و آبروی فرد را هدف قرار میدهد و برای مثال به وسیله ی تهدید میگوید که اطلاعاتی از شما دارد در که به خانواده و یا همسرتان میدهد

ضررنفسی چیست

در ضرر نفسی فرد تهدید کننده بدن و فیزیک فرد را مورد هدف قرار میدهد مانند اینکه تهدید به قطع اعضای بدن و یا کتک زدن کند.

ضرر-نفسی

ضرر-نفسی

ضررمالی چیست

ضرری است که مربوط به اموال و حقوق مالی افراد باشد.

مثل اینکه کسی را تهدید کنند که خانه اش را نابود میکنند یا خودرو اش را آتش می زنند، یا شیشه های مغازه اش را می شکنند در این حالت فرد تهدید به ضرر مالی شده  است.

افشای اصرار

افشای اسرار یعنی افشای هرچیز که مربوط به زندگی خود فرد می شود و او بر پنهان ماندن و سربسته بودن آن اصرار دارد.

مثل اینکه فردی را تهدید به افشای سوء پیشینه کیفری یا افشای روابط جنسی اش نمایند یا اینکه به او بگویند که تصاویر و فیلم های شخصی او را منتشر خواهند کرد.

(** البته قانون مجازات اسلامی در ماده ۷۴۵ (ماده ۱۶ قانون جرائم رایانه ای)، افشای اسرار خصوصی دیگران را در فضای مجازی و توسط سیستم های رایانه ای جرم دانسته و مجازات آن را تا ۲ سال حبس و جزای نقدی در نظر گرفته است**)

در چه مواردی فعل تهدید انجام شده

برای اینکه عنوان مجرمیت بر تهدید صدق کند و اصطلاحا جرمی اتفاق افتاده باشد که بتوان برای آن مجازات در نظر گرفت، طبق قانون مجازات اسلامی باید شرایطی محقق شود.

ابتدا اینکه خود تهدید کردن، یعنی ترساندن و ارعاب طرف دیگر به هرآنچه که برای وی ناخوشایند و آزار دهنده باشد، اتفاق بیفتد.

این تهدید بنا به متن قانون، باید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان وی باشد.

اما تهدید کردن حتی بدون اقدام نیز جرم است و فرد تهدید کننده مجرم شناخته می شود و برای او مجازات تهدید تعیین شده.

توجه کنید که خواسته فرد تهدید کننده مهم نیست تهدید کننده ممکن است درخواست مال کند (اخاذی)، یا بخواهد که کاری را انجام دهید یا انجام ندهید. یا حتی ممکن است که هیچ خواسته ای نداشته باشد. رسیدن وی به خواسته شرط تحقق جرم نیست و صرف ارعاب و تهدید کردن باعث مجرمیت فرد شده و محکوم به مجازات است.

چه مواردی تهدید نیست

نکته ای که وجود دارد تهدید باید آگاهانه باشد و هر زمان که ضرر، بسیار کوچک و قابل اغماض باشد جرم تهدید محقق نمی شود.

مثل اینکه کارفرما، کارمند یا کارگر زیر دست خود را تهدید به ندادن مرخصی یا اضافه کاری کند و یا در مشاجره خانوادگی، مردی تهدید کند که خانه را ترک می کند  همانطور که گفته شد تهدید باید باعث ایجاد ترس، واهمه و رنج گردد تا شامل مجازات شود. 

راه اثبات جرم تهدید

بر اساس ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی در مورد راه های اثبات جرم:

**ادله ی اثبات جرم عبارت است از اقرار، شهادت، علم قاضی و قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی**

از مهمترین مواردی که به اثبات جرم کمک شایانی می کند،شهادت شهود است.

اگر در هنگام وقوع تهدید شاهدینی حضور داشته اند که می توانند با قطع و یقین اتفاقات پیش آمده را نزد قاضی و در دادگاه شرح دهند، می توان از گواه آن ها در اثبات جرم تهدید استفاده نمود.

علم قاضی از دیگر موارد مهم در اثبات جرم تهدید است می توان از مدارک و مستندات محکمه پسندی که موجود است، در جهت افزایش آگاهی علم قاضی بهره برد.

مواردی همچون تحقیقات محلی، اظهارات مطلعین و گزارش ضابطان از این نوع مدارک است. همچنین فیلم، عکس، صوت، پیامک، چت، اسکرین شات و مواردی از این دست دلیل قطعی نیستند،اما می توان آن ها را به عنوان اماره (کمک به علم قاضی) به دادگاه ارائه نمود.

در نهایت همواره توصیه ما اینست که جهت پیگیری مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری خود، حتما با وکیل یا کارشناس حقوقی مشورت و همفکری نمایید، چراکه با تجربه و دانش متخصصین می توان در جهت بهتر به نتیجه رسیدن موضوع گام برداشت.